Zaandam/Sint Annaparochie, 23 oktober 2012

Klanten Albert Heijn grijpen hun spullen straks uit dozen

Albert Heijn WassenaarBij Albert Heijn verschijnen dozen in de supermarktschappen. Daarmee schuift het concern in de richting van Duitse discounters.

Net als bij de Aldi en de Lidl moeten klanten bij de AH straks hun diepvriespizza's en chips uit een grote doos pakken. Directeur merchandising Casper Meijer van Albert Heijn maakte de plannen bekend op de jaarlijkse leveranciersdag. Het grootwinkelbedrijf rekent op lagere kosten en "een potentieel hogere omzet".

Binnen twee jaar moeten alle vestigingen, behalve de AH to Go's, zijn overgestapt op het zogeheten SRP-systeem (van shelf-ready packaging). Het omdozen geldt voor alle soorten artikelen. De producenten moeten hun verpakkingen zo aanpassen dat de winkelaanblik aantrekkelijk blijft.

Het supermarktconcern telt zo'n 850 winkels in Nederland, waar 110.000 mensen werken. Ongeveer 220 filialen (met 30.000 personeelsleden) zijn eigendom van franchiseondernemers als Herman Jan Wassenaar, die twee zaken exploiteert in Sint Annaparochie en Stiens.

"Wij worden geen AIdi of Lidl." Wassenaar denkt straks niet met minder personeel toe te kunnen. "Een vakkenvuller verwerkt 35 tot 45 dozen per uur, het werk blijft hetzelfde."

Bron: Leeuwarder Courant