Amsterdam, 29 april 2013

Nieuwe koning op nieuw scherm

ANNEMIEK VAN DER PLOEG


Kees Oosterhof uit Leeuwarden werkt mee aan het opbouwen van een mega-videoscherm op het Java-eiland in Amsterdam FOTO ANNEMIEK VAN DER PLOEG (gescand)Grote videoschermen laten morgen elke beweging van Willem-Alexander en Máxima in Amsterdam zien. De schermen zijn neergezet door Faber Audiovisuals uit Sint Annaparochie.

Leuk voor jullie hoor, een nieuwe koning', zegt Ashley Gibb met weinig enthousiasme. De Engelsman is een van de tien technici van Faber die op de kop van het Java-eiland een scherm van 120 vierkante meter in elkaar zet. Achter de strakke voorkant gaat een wirwar aan draden schuil die de 264 afzonderlijke panelen met elkaar verbindt.

Het scherm is fonkelnieuw en komt rechtstreeks van de leverancier. Steven Embregts van Faber Audiovisuals verwacht dan ook geen problemen. "Maar goed, het is natuurlijk allemaal elektronica, dus het kán uitvallen."

De nieuwe panelen zijn een flinke investering. De apparatuur kost € 9.000 tot € 10.000 per vierkante meter. In totaal bouwt Faber 1200 vierkante meter op in Amsterdam. En dan zijn de schermen van de overige 22 locaties, waaronder het stadion van Alkmaar, nog niet meegerekend.

De mannen klikken de panelen in blokken van vier aan elkaar. Zodra een rij panelen op zijn plek zit, trekt een lier het scherm een stuk naar boven. De technici kunnen zo vanaf de grond gemakkelijk een nieuwe rij panelen aanbrengen.

Klim- en klauterwerk is alleen noodzakelijk als tijdens het optreden een van de led-panelen het begeeft. Dan moet een technicus via uitklapbare voetsteuntjes omhoog klimmen om het kapotte paneel los te schroeven en te vervangen door een nieuwe.

"We zijn wel wat gewend, maar dit is een groot project", zegt Embregts. Faber Audiovisuals is met 44 vaste werknemers zowel in binnen- als buitenland actief. In de winter bouwen de Friezen regelmatig schermen op voor skiraces in de Alpen, zoals afgelopen winter voor het wereldkampioenschap in Schladming.

Minstens 15.000 mensen kijken dinsdag naar het scherm bij het optreden van dj Armin van Buuren en het Concertgebouworkest. Aan het eind van de avond breken de technici de installatie meteen weer af. Daags na de troonswisseling moeten de schermen dienstdoen bij een race op het autocircuit in het Duitse Hockenheim.

'Elk jaar een feest!
Daar kan Brits koningshuis
nog wat van leren'

Maar eerst moet het scherm geprogrammeerd worden, zodat de losse panelen 'weten' welk beeld ze moeten laten zien om één geheel te krijgen. Terwijl een scala aan neonkleuren voorbijkomt, blijkt Engelsman Gibb stiekem toch wat jaloers op het koninklijke feestgedruis.

"Ik wil ook een nieuwe koning," roept hij tegen zijn collega's. "En elk jaar een feest! Daar kan ons koningshuis nog wat van leren."

Bron: Leeuwarder Courant