Sint Jacobiparochie, 14 mei 2011

'Legen die zakken, schaam je niet'

KARIN DE MIK


Hinsje van der Klift schept orde in de administratieve chaos van haar cliënten. FOTO LC/NIELS WESTRANaam: Hinsje van der Klift, 45, Sint Jacobiparochie

Baan: zelfstandig adviseur, eigenaar en oprichter Cicero consult, hulp en advies bij verhuizing, administratie, boedelafwikkeling

Opleidingen: Stivako, onderwijsinstituut KVGO, 1996-1999 NHL Hogeschool Leeuwarden, MER, marketing, economie, Nederlands Recht, 2004-2008

Elke avond, vier jaar lang, zat Hinsje van der Klift in de boeken. "Ik hou van studeren. Mijn zoon zat toen op de middelbare school en samen maakten we ons huiswerk." Van der Klift volgde de vierjarige hbo-opleiding marketing, economie en recht aan de NHL. Op dat moment, in 2004, werkte ze als media-adviseur en hoofd ordermanagement bij een drukkerij.

"Fulltime ja, mijn beide opleidingen volgde ik terwijl ik een volledige baan had." Tijdens de twee avonden dat ze college had kon ze haar zinnen even verzetten. Want het waren roerige tijden in de grafische wereld.

"Er waren veel spanningen door reorganisaties en dreigende faillissementen. Ik heb ontslagen collega's huilend de deur uit zien gaan. Dat was ook de reden dat ik een studie ging doen. Je hoopt het niet, maar ik dacht: misschien ben ik de volgende."

Vooral Nederlands Recht vond ze heel interessant. "Ik ben afgestudeerd op arbeidsrecht. Mijn eindscriptie ging over een arrest van de Hoge Raad. Dat bepaalde dat een werknemer met een vast dienstverband na een doorstart van een failliet bedrijf geen tijdelijke aanstelling mag krijgen."

Van der Klift werkte twintig jaar lang bij diverse drukkerijen als media-adviseur, assistent-bedtijfsleider en hoofd ordermanage-ment. Ze rolde bij toeval de grafische wereld in. "Als kind was ik altijd aan het tekenen en schilderen. Na de havo ging ik naar de opleiding voor etaleren en schilderen in Utrecht. Maar in het tweede

jaar kreeg ik een ernstig motorongeluk en moest ik de studie afbreken."

Na een revalidatie ging ze aan de slag bij een drukker in Baarn. "Ik ben nog van de oude stempel", lacht ze. "In die tijd had je nog geen digitale opmaakprogramma's en moest je foto's rasteren, layouten, teksten zetten en litho's maken. Maar het leukste vond ik het contact met klanten", vertelt ze. "De klant wil iets en ik zorg dat het wordt uitgevoerd."

Dat doet ze in feite nu nog steeds met haar eigen bedrijf Cicero. Ze helpt mensen met hun administratie, bij schulden, verhuizingen naar zorginstellingen en het afwikkelen van boedels. Ze schept orde in chaos en zoekt praktische oplossingen.

"Ik had eens een cliënt met grote schulden, die vijf vuilniszakken vol ongeopende post had liggen. Dan zeg ik: we gaan aan tafel zitten en legen die zakken. Schaam je niet."

Van der Klift beklemtoont dat de klant autonoom blijft. "Ik geef adviezen, ga desnoods mee naar een gesprek met de kredietbank, maar de klant beslist. Dat vind ik heel belangrijk."

'Ik geef alleen adviezen,
de klant beslist'

Kinderen van ouders die verhuizen naar een zorgcentrum, kloppen ook bij haar aan. "Het huis moet worden verkocht, de verzekeringen opgezegd. Een hoop uitgezoek. Woon je ver weg of ontbreekt het je aan tijd, dan is het handig als een professional dit soort dingen regelt."

Ooit vroeg de familie haar zelfs opvang te regelen voor een oud hondje. "Daar heb ik een pleeggezin voor gevonden." Maar ouderen zelf bellen haar ook. "Die willen niet afhankelijk zijn van hun kinderen."

Het boeiende van haar baan? "Dat ik mensen weer op de rit help en dat ze weer rustig worden in hun hoofd."

Bron: Leeuwarder Courant