Dronryp, 13 oktober 2012

Piet Voordes heeft Disney in de vingers

WIEBEREN ELVERDINK


Piet Voordes uit Dronryp

De kleuterschool van Sint Annaparochie, ergens halverwege de jaren zestig. Juf loopt de klas in en vraagt een van de kinderen of hij een helikoptertje wil tekenen. Piet Voordes maakt een paar verbluffende halen met zijn tekengerei. Klaar. Alstublieft, juf.

Hij was een jaar of vijf en besefte het toen nog niet. Maar met terugwerkende kracht schat Voordes dit moment, dat zich zomaar voordeed in het klaslokaal, op waarde. "Het leek wel een beetje mijn eerste echte opdracht."

De 46-jarige Bilkert is striptekenaar van beroep. Hij behoort tot de bevoorrechte elite van tekenaars die werkt voor het weekblad Donald Duck en is de man achter de stripversies van Piet Paulusma en Ernst, Bobbie en de Rest.

Dat doet hij al jaren. Maar vorige week haalde Voordes ineens het nieuws met zijn 'Duckatti': een zelfgemaakte replica van het autootje van Donald Duck. Vanaf 20 oktober is het schaalmodel te zien in het Stripmuseum in Groningen.

De Dronrypster heeft Disney in de vingers. En in zijn hart. Maar het leek er lange tijd op dat hij zijn kwaliteiten met potlood en papier alleen hobbymatig zou etaleren. Want een professionele loopbaan als striptekenaar? Kom je dan wel aan de bak? Hij twijfelde.

Voordes koos voor de veiligheid van een vast inkomen. Hij ging aan de slag in de reclamebranche en verdiende zijn brood met het beletteren van auto's. Ook Leuk. Maar op de achtergrond bleef zrijn stiptekendroom sluimeren.

"Ik dacht: ik heb talent. En straks ben ik tachtig jaar oud en heb ik er nooit iets mee gedaan. Ik vond dat zonde. "Een collega gaf het laatste zetje. Op diens aandringen besloot de tekenliefhebber in 1994 toch wat materiaal naar de redactie van weekblad Donald Duck te sturen.

Het bleek een gouden greep. Op het kantoor in Hoofddorp durfden ze de,gok wel aan: de Fries kreeg een proefopdracht. Ze stuurden een verhaal, met wat schetsen, en het verzoek het scenario in beeld uit te werken.

Op de eettafel in zijn Dronrypster appartement ligt het resultaat van destijds: een beeldverhaal in Disneystijl, met kraakheldere, vooral ronde lijnen, zoals honderdduizenden kinderen en volwassenen dit kennen uit het beroemde weekblad.

Het was zijn definitieve doorbraak. Maar Voordes bekijkt die illustraties kritisch. "Hier zijn de ogen te groot", zegt hij wijzend.

"En deze snavel is te plat." Hij is gegroeid als tekenaar en als regisseur in het beeldverhaal. Hij heeft Donald Duck, Willie Wortel en al die andere karakters tot in hun poriën leren kennen.

Dat moest ook. Want wie voor het blad van de stripeend tekent, weet zich voortdurend verzekerd van het wakend oog van de redactie en - daarboven - het Disney-concern in Amerika. Donald Duck is een begrip.

Een succesformule. Geef je Dagobert Duck een afwijkend jasje, of zijn de voeten van Katrien te groot, dan krijg je dat als tekenaar tehoren.

"Een leerschool", zegt Voordes. "Je moet kritiek op je werk willen aannemen." Voor de Bilkert geen probleem. Hij is zelf altijd zijn grootste criticus. "Niet dat ik nooit tevreden ben, maar het kan altijd beter."

De cartoonman is niet in vaste dienst bij Donald Duck. Hij is eigen baas. Dat biedt hem de mogelijkheid om met andere strippersonages de boer op te gaan. Met illustraties die louter door zijn eigen eenpersoons ballotagecommissie hoeven.

Zo is Voordes de geestelijk vader van stripweerman Piet Paulusma en stond hij aan de wieg van de getekende versies van komisch tv-duo Ernst, Bobbie en de Rest. De eigen stripfiguren zijn hem dierbaar. Ze bieden hem artistieke wijheid: hij kan ze bijschaven zo vaak hij wil.

'Mensen moeten voelen dat het niet
zomaar wat krastekeningen zijn'

Maar de hand van Disney blijft zichtbaar in zijn stijl en afwerking. Wie niet beter weet, zou Ernst en Bobbie best tot de Duckstad-bewoners kunnen rekenen. Dat is juist goed, vindt Voordes. "Disney staat voor kwaliteit. Mensen moeten voelen dat het niet zomaar wat krastekeningetjes zijn."

Op dezelfde manier denkt de tekenaar er ook over om de personages uit het verdwenen kinderprogramma 'De Film van Ome Willem' een tweede leven in beeldverhalen te schenken. Een striptekenaar met eigen label moet zakenman zijn, heeft hij geleerd. Nieuwe markten aanboren.

Bovendien is hij veel te nieuwsgierig: hoe zouden Ome Willem-acteurs van weleer als Edwin Rutten en Aart Staartjes - de laatste is nota bene een dorpsgenoot van Voordes - er als striphelden uitzien?" Eerst gewoon in een klein boekje of zo. Waarom niet?"

Bron: Leeuwarder Courant